Friday, 29 November 2013 @ 9:39 pm
+ comment (2)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone!
Well since one of my closest friend is sick,
I want to make a post for her.

+Aina  , get well soon! >__< Please.
Kalau tak nanti aku kebosanan, taktahu nak merepek dengan sesiapa,
taktahu nak berfikir serius dengan siapa (pasal hal remeh la hehs),
taktahu nak main Osu dengan siapa,
taktahu nak meroyan merungut kat siapa ;___; huhu. 
Serious ah, 
aku sayang kau my tomodachi ^^
Sooooo cepat-cepat sihat okey?
Tapi aku tahu ni semua bukan ketentuan kau,
and mesti ada takdir kan?
Takpe. Terus berdoa. Hehe.

*p/s: act jangan ingat dia sakit serius pulaa. aku rasa demam/flu biasa je kot. 
hahahahahahahaha,


Sekian.

+ comment (2) | back to top?


Friday, 22 November 2013 @ 2:16 pm
+ comment (2)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
I was googling for 'quotes'
And I found some kewl (lol. cool) quotes .
Wanna share some :)





And this one is my favourite..


This one made me smile :3

Okey bye.

+ comment (2) | back to top?


Thursday, 21 November 2013 @ 12:42 pm
+ comment (4)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Currently I'm watching

KIMI NI TODOKE.

Source: Zerochan 


Source: clickclick

While everyone (Anime Fans, of course) has done watching this anime series,
I'm alone still watching it. ;__;
What to do.
Once I thought , "I'm not gonna love this series anyway. Not worth watching."
But suddenlyyyyyyy last night I changed my thought,
"Dude everyone watched it. Why don't I give it a try??"
And so I tried to watch it.
And I cried.
;_____________;
NOW I AM AT EPISODE 6 AND I CRIED !
Sawako-Yano-Yoshida's friendship.....
THEIR FRIENDSHIP IS SO PURE.
And and Sawako and Kazehaya's relationship....
THEIR RELATIONSHIP IS SO CUTE.
So...yeah.
Now I changed my mind,
"Not worth watching?? What was I thinking? This is so cute and sweeeet *w* And yeah, it is so worth watching."
Wanna continue watch it huhu .
Butttt anyway I have watched the real action.
And and and guess who's the main actor? (Kazehaya Shouta)
Who who who?
Well it's Haruma Miura. Whew whew!!

HarumaMiura:
Source: ThePlace 

Whew whew ;__;
I love this guy.
Okaaaaaay that's all I guess.
See yaaaa :)
#sorryformybadenglish

Sekian.

+ comment (4) | back to top?


Sunday, 17 November 2013 @ 10:17 pm
+ comment (0)

Assalamualaikum.
Okay.
So kau nak main TAG dengan aku.
Challenge accepted.
Oke fine , kau buatlah ikut suka hati apa kau nak.
Aku ikut jer.
I'll play along with until
until game over.
Ingat jelah aku sentiasa ada untuk game ni.
Jangan kau lupakan aku lagi dah la.
LOL.



+ comment (0) | back to top?


@ 8:51 pm
+ comment (1)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Bismillah..
Okay. Nak berkongsi sedikit. Ilham datang tiba-tiba , hehe.
Pernah terjumpa orang sombong tak?
Sakit hati kan?
Tapi, sure ke kita bukan tergolong dalam golongan itu juga???
;__;
Oke oke. Yang pertama sekali, kena tahu, apa yang menyebabkan seseorang hamba Allah itu boleh menjadi sombong??

//klikgambar!!

Hehs , kena ingat , gambar kat atas ini menunjukkan 
perkara-perkara yang boleh menyebabkan manusia jadi sombong
bukannya
perkara-pekara yang memang menyebabkan manusia jadi sombong.
Oke oke? Sebab maybe ada saja orang yang kaya dan ada kuasa tapi tidak sombong
kerana menjadi seorang yang pemurah dan baik hati kerana dia tahu kekayaan itu bukan 
nikmat, tapi hanya ujian baginya di dunia ini. Maka dia kongsikan hartanya itu untuk amal kebajikan.

Okey okey. 
Kat sini , saya nak bercakap mengenai orang sombong. Hehs. 
Jom tengok hadis di bawah ini,

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan masuk syurga, siapa yang di dalam hatinya terdapat seberat zarah kesombongan. ” Maka seseorang berkata: “Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai baju dan selipar yang cantik?” Maka berkata Rasulullah: Sesungguhnya Allah itu maha indah dan cinta pada keindahan (maksudnya, pakaian indah tidak selalu bererti kesombongan) . Alkibr (kesombongan) itu adalah menolak kebenaran dan memandang rendah remeh orang lain.” – (Hadis riwayat Muslim)

Dari hadis itu jer dah jelas kan bahawa manusia yang sombong ni 
memang akan rugi.
Kenapa? 
Kerana hanya dengan sedikit rasa sombong itu, kita takda dapat masuk syurga.
Padahal, sebab-sebab yang menjadikan kita manusia sombong tu
hanya ujian daripada Allah
untuk menguji tahap keimanan kita kepada-Nya. 
Orang yang sombong ialah orang yang berbangga-bangga dengan nikmat 
yang dimilikinya.

Dan sekarang
-Macam mana nak membuang sifat sombong ini daripada diri kita?

Okey. Imam Al-Ghazali ada memberi petua atau panduan untuk mengelakkan
sifat sombong ini;



* Apabila kita berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia dari kita. Kerana kanak-kanak itu belum diberati dengan dosa, sedangkan kita sudah berlarut-larut hampir setiap langkah berbuat dosa.

* Apabila kita berhadapan dengan orang tua, anggaplah orang tua itu lebih mulia, kerana ia lebih lama beribadah daripada kita.

* Ketika kita berjumpa dengan orang alim, anggaplah beliau lebih mulia dari kita kerana banyak ilmu-ilmu yang tidak kita ketahui tetapi beliau mengetahuinya.

* Kalau kita melihat orang yang jahil, anggaplah dia lebih mulia dari kita , kerana dia berbuat sesuatu kesalahan atau dosa kerana kejahilannya sedang kita berbuat dosa dalam keadaan kita mengetahuinya.

* Kalau kita berjumpa dengan orang jahat, janganlah anggap kita mulia atau lebih baik daripadanya, tetapi katakanlah bahawa orang jahat itu mungkin di masa tuanya ia bertaubat, memohon ampun dari perbuatannya. Sedangkan kita sendiri belum tahu lagi bagaimana kita akhirnya.

*Apabila berjumpa dengan orang kafir, katakanlah dalam hati, bahawa si kafir itu belum tentu kafir selamanya, mungkin di suatu hari datang keinsafan padanya, dia memeluk Islam dan semua dosanya di dalam kekafiran dulu diampuni Tuhan, sedangkan kita ini sejak lahir sudah Islam, tetapi dosa terus dikerjakan juga dan balasan pahala belum tentu lagi.

Sumber: UsahaTaqwa 

Ingat, lawan kepada sifat sombong ini ialah sifat tawadhuk atau merendah diri.
Maka jika sifat sombong sudah terhakis daripada diri,
maka sifat tawadhuk yang akan singgah, yakni sifat yang sangat terpuji
dan disukai Allah SWT. 

Saya rasa setakat ni je lah kot nak berkongsi ilmu
Kalau nak buang sifat sombong itu,
haruslah bersungguh-sungguh dan bermuhajadah. Berdoa semoga Allah
akan meyingkirkan sifat-sifat mazmumah daripada diri-diri ini.
Amin.

p/s: segala kesilapan mohon dimaaf dan ditegur ^^v
#sharingiscaring

#jombaca:)
//klikuntukbesar.sumber:A-Blog 


Sekian.

+ comment (1) | back to top?


@ 2:47 pm
+ comment (0)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Now I'm watching K-Project...
it's an unexpected anime, I must say..
.___.
Anyway, I found that Kuroh Yatogami, one of the character
in this anime is quite funny (though he's a serious character).
Some picures of him...





That's all.
p/s: can anyone teach me how to make a .gif picture?

Sekian.

+ comment (0) | back to top?


Saturday, 16 November 2013 @ 12:29 pm
+ comment (0)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Okay okay nak kongsi sesuatu. 
Hm, korang mesti pernah melalui keadaan ini kan?;

Abu: "Ali, Siti kirim salam kat kau."

Dan akan menjawab macam ni,
Ali: "Oh ye ke? Waalaikumussalam."

Nampak macam takde apa-apa masalah kan??  Tapi, sebenarnya ada masalahnya. Jelas di dalam hadis Rasulullah SAW baginda mengajar apabila salam itu disampaikan oleh orang tengah, maka jawapan bagi kiriman salam itu bukan "waalaikumussalam" tetapi "waalaika waalahassalam".

Kenapa? Sebab, Siti minta Abu kirimkan salam kepada Ali, dan Ali menjawab "waalaikumussalam" sedangkan maksudnya "sejahtera ke atas kamu". Kamu di sini bukannya Siti tetapi Abu. Jadi salam Siti itu tidak berjawab kerana Ali mendoakan salam itu kepada Abu sedangkan Abu itu kan orang tengah.

Jawapan yang sebenarnya ialah "waalaika waalahassalam" yang bermaksud "Salam sejahtera ke atas kamu dan juga dia", maka salam Siti sudah pun terjawab.

Di sini , Ali menggunakan "waalaika waalahassalam" kerana pengirimnya ialah seorang perempuan dan penyampainya ialah seorang lelaki.

Ka = Awak bagi lelaki (penyampai salam)
Ki = Awak bagi perempuan (penyampai salam)
Hi = Dia lelaki (pemberi salam)
Ha = Dia perempuan (pemberi salam)

Jelas? Okey, harap apa yang disampaikan saya ni betul ^^ 
Kalau ada kesilapan, mohon ditegur dan dimaafkan.
#sharingiscaring :D



//klikgambar!
Sumber gambar: bamna.blogspot.com

Sekian. :)

+ comment (0) | back to top?


Tuesday, 5 November 2013 @ 9:05 am
+ comment (1)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Hello there ^3^
Well, since tomorrow is SPM,
and my sister is going to face it,
I'm gonna do some post for her . :p

KakFarah;

Never give up. Remember, effort never betrays you. And you know what, you have put so much effort to face SPM, so don't worry. ^^v Anyway, keep calm and trust Allah. If you put your trust on Him, 
then I dare to say you'll never regret.
Because Allah knows the best for you :) Remember just remember,
if you got good results, it's only because of Him.
And if you got bad results, it's because of Him, too.
Nah, for you. #sorryburukTT^TT

//klikgambar!

Okay bye.
p/s: Seriously, sorry takde banner.

Sekian.
Assalamualaikum.

+ comment (1) | back to top?


@ 12:47 am
+ comment (1)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
So, ada perkongsian ilmu sikit.
Hehehe. Saja, apa salahnya kan. 
Kali ini, berkenaan makanan kegemaran Rasulullah SAW.
Ataupun,
makanan berkhasiat lah . 



MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W




1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.

“Hati yang bersih dapat melahirkan pemikiran yang waras. Maka, ‘suapkanlah’ ia dengan makanan dari sumber yang halal dan berkhasiat.”

#sharingiscaring!
Credit: Nazurah Zurah 

+ comment (1) | back to top?


Sunday, 3 November 2013 @ 6:06 pm
+ comment (0)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Yosh!
Today my sister, Kak Yong, just came back home from UPM.
(She's studying there)
She gave me a lollipop ^__^


That lollipop was so big
(Size of my palm .__.)
And I was so full by eating that lollipop. She said she bought it
at candylicious, which I never heard before (haha).
Okay. Bye ^^v
Sekian.
p/s: Don't eat lollipop always!

+ comment (0) | back to top?


Saturday, 2 November 2013 @ 5:24 pm
+ comment (0)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Okey. Sebenarnya takde apa-apa pun yang berlaku,
cuma benda yang normal saja.
Tapi hati ni rasa nak meletup jer,
pastu tadi online kat Facebook, ternampak lah secebis ayat ini;

“Orang yang hebat bukahlah orang yang sering menang dalam perkelahian. Namun orang hebat adalah orang yang bisa menahan emosi ketika marah.” (HR. Bukhari 6114 dan Muslim 2609).

Sumber: Page Islam itu Indah
Subhanallah <3
Rasa lain bila ternampak ayat ni . 
Betullah , kalau rasa marah, cubalah kawal rasa marah itu.
Bukan ke Allah sudah menjanjikan ganjaran buat orang yang sabar? 
Hmm, terus sejuk rasa ni . Hehe.
Tapi kan, 
kan ada juga orang yang panas baran ni.
So macam mana nak kontrol rasa marah tu?
Haaa.. ada lima cara untuk mengatasi perasaan marah itu;

1. Membaca Ta'awwudz. (memohon perlindungan Allah s.w.t daripada gangguan syaitan)

Sulaiman Ibnu Sard meriwayatkan, pernah dua orang saling mencerca satu sama lainnya di hadapan Rasulullah s.a.w.. Sementara itu, kami sedang duduk di sisinya. Salah seorang dari mereka menghina yang lainnya dengan marah, hingga merah mukanya. Maka Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya : "Aku mengetahui suatu kalimat, jika diucapkan olehnya (laki-laki yang merah mukanya), maka akan hilang kemarahannya. Hendaklah dia berkata: A’udzubillahi minasy syaithanir rajim (maksudnya 'aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang terkutuk).
( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Berwudhu' .

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : " Sesungguhnya, kemarahan itu berasal dari syaitan. Dan syaitan  tercipta dari api. Dan sesungguhnya, api itu dapat dipadamkan dengan air. Jika salah seorang diantara kalian marah, maka berwudhu'lah.  (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud,  hadis ini hasan.)

 3. Duduk.

Dalam sebuah hadis Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Kalau kalian marah maka duduklah, kalau tidak hilang juga maka bertiduranlah"(Hadis Riwayat Abu Dawud).

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : "Jika salah seorang kalian marah dan dia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah duduk. Jika masih belum reda marahnya, maka hendaklah berbaring.
( Hadis Riwayat Ahmad )

Hal ini kerana marah dalam berdiri lebih besar kemungkinannya melakukan keburukan dan kerusakan daripada dalam keadaan duduk. Sedangkan berbaring lebih jauh lagi dari duduk dan berdiri. 

4. Diam.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : "Jika engkau marah, maka diamlah. Jika engkau marah, maka diamlah.
(Hadis Riwayat Ahmad ) .

Banyak berbicara dalam keadaan marah tidak boleh mengawal perasaan sehingga terjatuh pada pembicaraan yang tercela dan membahayakan dirinya dan orang lain.

Dalam hadis disebutkan :“Apabila diantara kalian marah maka diamlah.” Baginda s.a.w. ucapkan tiga kali."
(Hadis Riwayat.Ahmad)

 5. Bersujud (maksudnya solat sunat dua rekaat)

Nabi s.a.w bersanda maksudnya :  "Ketahuilah, sesungguhnya marah itu bara api dalam hati manusia. Tidaklah engkau melihat merahnya kedua matanya dan tegangnya urat darah di lehernya? Maka barangsiapa yang mendapatkan hal itu, maka hendaklah ia meletakkan pipinya dengan tanah (sujud)." 
(Hadis Riwayat Tirmidzi)

Yang atas ni, sumbernya:

Okey so, silalah kawal kemarahan anda okey ^^v
Ingat, marah itu api. Syaitan pun dari api. 
Jadi ambillah wudu' .
Okey okey? Huhu. -,-
Last but not least,
ganjaran bagi orang yang berjaya mengawal kemarahannya;


Sumber Gambar: LuahFikiran.Blogspot.Com

Hmm,
sekali-sekala nak post juga benda-benda Islamik ni kan ^^v hehee.
Peringatan ni buat kawan-kawan dan buat diri saya juga :)
//Taksalahkansalingmengingati?
Thanks for reading!!

Sekian.

+ comment (0) | back to top?


@ 11:08 am
+ comment (2)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Well now, sitting in front of the laptop
Without realizing 
4 hours has passed really quickly
Tik tok tik tok -,-v
Oh well..
dari tadi aku asyik layan Youtube jer, bosan pula aku.
Nyetnyet . Doshiyou?? (What should I do?)
Seriously, I'm bored.
Hey, give me any movie title! English or Japan or Korea or Hindustan I don't care.
Gimme gimme. Movie only xD
I don't feel like to watch any drama or anime series.
Nyetnyet.
Help me please TT^TT 
Thank you, tomodachi ~


Sekian.

+ comment (2) | back to top?


Friday, 1 November 2013 @ 7:46 pm
+ comment (2)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
I was looking at my News Feed ,
and suddenly I saw this cool picture of 5 handsome guys
that I like <3
I was so excited that I shared it with +Aina Nabilah .
Hehehe. :p
They are from anime Free! ^^v


When I saw this picture
I thought I could faint
//faints
Haha. LOL. Wanna know the character?
The brown hair: Makoto Tachibana
Black hair: Haruka Nanase
Red hair: Rin Matsuoka
Yellow hair: Nagisa Hazuki
Blue hair: Rei Ryugazaki

-,-v Sekian.


+ comment (2) | back to top?


@ 8:49 am
+ comment (0)

Assalamualaikum to all muslims and hello to everyone.
Look at the date.
It's already 1 November 2013.
So I wanna say,
helloooooo November *waves*


yeah.. I hope November will be good to me and my friends. 
I mean,..
This year, 2013, many things had changed / happened.
So tired aaa.. but still, I love the good times.
And I really hope the bad times could get away from my mind,
but.. well, 
ain't the bad times are actually good, since they give us lessons?
I hope, this last month of school will be good to us.

Sekian.

+ comment (0) | back to top?



Hey. You may call me Ray. I am Malaysian and proud to be the last 90s. Still young. Currently, in love with a few English bands like FOB, MCR, Skillet, Green Day, Simple Plan, BunkFace, One OK Rock, Alexandros and etc etc. Also like anime and good music. Life is quite busy lately but hey I still have to enjoy it before it ends right? Ask anything at Cbox! Woohoo!


Meganefetishh
Hana
Nichi
ShiroUsagi
Laika
Are-Qil
Apple
Dikna
Syira
KawaiiGurlz Rifa
Syafiya
Nai
Misaki
ChikiEnna


Najian
Maria
NadhiELF
HanaFlameHaze
AiSenpai
Ann
Kechek
Fara
HK
VivianIbra AnaLoque
Syahril
Anis
Ay
link

November 2012
December 2012
January 2013
February 2013
March 2013
April 2013
May 2013
June 2013
July 2013
August 2013
September 2013
October 2013
November 2013
December 2013
January 2014
March 2014
April 2014
May 2014
June 2014
July 2014
August 2014
September 2014
October 2014
November 2014
December 2014
January 2015
February 2015
March 2015
April 2015
May 2015
July 2015
August 2015



designer
designer (blog)
code (navigations)
code (menus)
pattern
font
brushes
software